Francúzska firma MDI sa po dôkladných testoch funkčného prototypu pripravuje na sériovú výrobu a reálne nasadenie prevratnej novinky v automobilovom priemysle. Auto so špeciálnym motorom poháňaným vzduchom vzbudilo veľký záujem a obdiv pozvaných novinárov a automobilových odborníkov a určite bude zaujímavé aj pre vodičov.
Princíp jeho pohonu spočíva vo využití fyzikálnej vlastnosti plynov – možnosti stlačenia a tým jeho zohriatia a uskladnenia energie. Pri rozpínaní sa naopak plyn ochladzuje a energiu vydáva. Palivom v prípade MDI motora je vzduch, vysoko stlačený na 300 bar a uskladnený v špeciálnej nádrži zo sklených vlákien, schopnej obsiahnuť 90 m3 vzduchu. Motor pozostáva z dvoch valcov a špeciálnej guľovitej komory. Piest v prvom valci nasáva a stláča vzduch z atmosféry na 20 bar a teplotu 400°C. Atmosférický vzduch sa následne pohybuje do komory, kam je vstreknutý vysoko stlačený vzduch z nádrže. Zvýšenie tlaku plynu pôsobí na piest v druhom valci, ktorý vykonáva prácu a poháňa vozidlo. Výfukový plyn je schladený vzduch.
Tento vo svojej podstate jednoduchý princíp zabezpečuje podľa jeho tvorcov dojazd vozidla na jednu nádrž v mestskej prevádzke v priemere 200 až 300 km, umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 130 km/hod. pri výkone 50 HP, max. 3500 otáčkach a tankovanie aj priamo doma. To spočíva v natlačení vzduchu z okolia do
nádrže s pomocou zabudovaného elektromotora s výkonom 5 kW, ktorý možno zapojiť do bežnej elektrickej siete a naplnenie celej nádrže trvá 3 až 4 hodiny. Nádrž si môžu vodiči doplniť aj na verejnej tlakovej stanici, kde by celý proces mal trvať len tri minúty.
Okrem motora prináša MDI aj ďalšie nemenej zaujímavé novinky. Vzduch nasávaný do valcov je na svojej ceste filtrovaný, a tak auto nielenže prostredie neznečisťuje, ale ho čistí. Keďže sa vzduch v motore ochladzuje a to dokonca až do – 30°C, môže byť rovno odvádzaný do klimatizačného zariadenia a byť využitý naplno. Keďže absentuje spaľovanie, auto má oveľa menšie nároky na mazanie. Je možné použiť rastlinný olej, ktorý stačí vymeniť po 50 000 km. V neposlednom rade môže byť samotný proces použitý na bezpečné a jednoduché uskladňovanie napr. slnečnej energie a nahradiť drahé a chemicky nebezpečné batérie.
Firma pripravuje do výroby štyri modely áut. Model „taxi“, inšpirovaný anglickým black cab s vyšším komfortom a ergonomickým dizajnom, modely van a pick-up a posledný model family-van, v ktorom sa sedadlá dajú otáčať do rôznych smerov, aj proti sebe.
Mnohých z vás určite zaujíma finančná stránka projektu. Podľa predstaviteľov firmy by natankovanie jednej nádrže malo stáť približne jeden dolár, či pri prepočítaní prináša výbornú cenu 14 halierov na kilometer. Cena áut sa bude pohybovať v sumách okolo 9000 Euro.
Prinesie vynález Francúza Guya Negra revolučnú zmenu v mestskej premávke?
airpod
Francúzska firma MDI sa po dôkladných testoch funkčného prototypu pripravuje na sériovú výrobu a reálne nasadenie prevratnej novinky v automobilovom priemysle. Auto so špeciálnym motorom poháňaným vzduchom vzbudilo veľký záujem a obdiv pozvaných novinárov a automobilových odborníkov a určite bude zaujímavé aj pre vodičov.
Princíp jeho pohonu spočíva vo využití fyzikálnej vlastnosti plynov – možnosti stlačenia a tým jeho zohriatia a uskladnenia energie. Pri rozpínaní sa naopak plyn ochladzuje a energiu vydáva. Palivom v prípade MDI motora je vzduch, vysoko stlačený na 300 bar a uskladnený v špeciálnej nádrži zo sklených vlákien, schopnej obsiahnuť 90 m3 vzduchu. Motor pozostáva z dvoch valcov a špeciálnej guľovitej komory. Piest v prvom valci nasáva a stláča vzduch z atmosféry na 20 bar a teplotu 400°C. Atmosférický vzduch sa následne pohybuje do komory, kam je vstreknutý vysoko stlačený vzduch z nádrže. Zvýšenie tlaku plynu pôsobí na piest v druhom valci, ktorý vykonáva prácu a poháňa vozidlo. Výfukový plyn je schladený vzduch.
Tento vo svojej podstate jednoduchý princíp zabezpečuje podľa jeho tvorcov dojazd vozidla na jednu nádrž v mestskej prevádzke v priemere 200 až 300 km, umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 130 km/hod. pri výkone 50 HP, max. 3500 otáčkach a tankovanie aj priamo doma. To spočíva v natlačení vzduchu z okolia do
nádrže s pomocou zabudovaného elektromotora s výkonom 5 kW, ktorý možno zapojiť do bežnej elektrickej siete a naplnenie celej nádrže trvá 3 až 4 hodiny. Nádrž si môžu vodiči doplniť aj na verejnej tlakovej stanici, kde by celý proces mal trvať len tri minúty.
SCHEMA ako to fungujeOkrem motora prináša MDI aj ďalšie nemenej zaujímavé novinky. Vzduch nasávaný do valcov je na svojej ceste filtrovaný, a tak auto nielenže prostredie neznečisťuje, ale ho čistí. Keďže sa vzduch v motore ochladzuje a to dokonca až do – 30°C, môže byť rovno odvádzaný do klimatizačného zariadenia a byť využitý naplno. Keďže absentuje spaľovanie, auto má oveľa menšie nároky na mazanie. Je možné použiť rastlinný olej, ktorý stačí vymeniť po 50 000 km. V neposlednom rade môže byť samotný proces použitý na bezpečné a jednoduché uskladňovanie napr. slnečnej energie a nahradiť drahé a chemicky nebezpečné batérie.
Firma pripravuje do výroby štyri modely áut. Model „taxi“, inšpirovaný anglickým black cab s vyšším komfortom a ergonomickým dizajnom, modely van a pick-up a posledný model family-van, v ktorom sa sedadlá dajú otáčať do rôznych smerov, aj proti sebe.
Mnohých z vás určite zaujíma finančná stránka projektu. Podľa predstaviteľov firmy by natankovanie jednej nádrže malo stáť približne jeden dolár, či pri prepočítaní prináša výbornú cenu 14 halierov na kilometer. Cena áut sa bude pohybovať v sumách okolo 9000 Euro.
zdroj:benzin.sk
Viac info najdete aj na CZ stranke
http://www.autonavzduch.cz/