Krátky úryvok: Povinnú výbavu opustia 20. novembra náhradné žiarovky a poistky. V istých prípadoch nebudete musieť mať rezervné koleso. Z čelného skla budete musieť dávať preč nálepky, ktoré už neplatia. Môžete zabudnúť aj na rôzne svetielka do auta pre efekt. A to nie je všetko.
BRATISLAVA. Ministerstvo pripravilo niekoľko materiálov do zbierky zákonov, ktoré upravujú podmienky prevádzky vozidiel na cestách. Medzi nimi je jedna novela existujúcej vyhlášky a jedna úplne nová vyhláška.
Nová vyhláška pri tom upravuje pravidlá, ktoré prestali platiť v rozmedzí rokov 2004 až 2007. Pred piatimi rokmi totiž uviedlo ministerstvo dopravy do života nový zákon o prevádzke vozidiel na pozemných komunikáciách. Lenže s vyhláškami, ktoré mali upravovať detaily zákona, sa akosi neponáhľalo.
Minimálne dva roky mohol hocikto používať oranžové majáky na akomkoľvek vozidle a využívať výhody ich použitia. Na čelnom skle ste mohli mať pokojne tmavé fólie a nikto by nemohol protestovať. A iné. Ministerstvo sa však rozhodlo napraviť stav "bezprávia" a na svete sú nové právne predpisy. Novela existujúcej vyhlášky č. 578/2006 Z.z.
Novela už neobsahuje paragrafy o povinnej výbave. Tie sa presunuli do novej vyhlášky.
Novela, ktorou sa zrušili detaily povinnej výbavy:
Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení vyhlášky č. 482/2007 Z. z., vyhlášky č. 48/2008 Z. z. a vyhlášky č. 144/2009 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. § 1 až 3 vrátane prílohy č. 2 sa vypúšťajú.
V novele upravilo ministerstvo pravidlá toho, čo robiť, keď sa na ceste zistí, že auto je nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. Doplnilo aj nové pravidlá o kontrole originality. Tiež tam tvorcovia novely rozpísali nové pravidlá pre prevádzkovateľov technických a emisných kontrol
Ďalšou novinkou, ktorú novela vyhlášky prináša, je to, že traktory už nemusia ísť po dvoch rokoch od prvého prihlásenia na emisnú kontrolu. Lehota prvej emisnej kontroly sa traktorom predĺžila na 4 roky od prvého prihlásenia do evidencie. Nová vyhláška k zákonu o podmienkach prevádzky vozidiel
Rovnako, ako novela, aj nová vyhláška je účinná od piatka 20. novembra. Zatiaľ však ešte nie je zverejnená v zbierke zákonov. A kým tam nebude, neplatí a ani nebude účinná. Ak zbierka zákonov nestihne zverejniť do 20. novembra vyhlášku, kde sa píše o povinnej výbave, chvíľu bude povinná výbava nepovinná.
Nová vyhláška znovu prináša pravidlá v tom, ako majú vyzerať detaily karosérie a akú majú mať funkčnosť. Rieši sa tiež výhľad z vozidla.
Prečítajte si celé paragrafové znenie vyhlášky Výhľad z vozidla
V rámci výhľadu sa upravuje použitie tmavých alebo reklamných fólií na vozidlách. Tie si budete môcť na oknách osobných autách umiestiť len na zadné bočné sklá a na zadné sklo. Ich umiestňovanie na čelné sklo a na predné bočné sklá sa zakázalo.
§ 4, vyhláška č.
(4) Umiestnenie fólií, dodatočné tónovanie skiel a vykonávanie úprav zasklených plôch, ktoré majú za následok zníženie priepustnosti svetla, nie je povolené na čelnom skle a na predných bočných sklách vozidla na strane vodiča a jeho spolujazdca okrem zatemňovacieho pásu podľa odseku 3 písm. a).
Do zorného poľa vodiča už nesmiete nič umiestňovať s výnimkou platných nálepiek. Ani navigačné prístroje. Problémom je fakt, že nikde nie je definované zorné pole vodiča. Pravdepodobne sa ním myslí výhľad vodiča na cestu. Takže ak sa pozeráte rovno pred seba a GPS-ko vám nezavadzia vo výhľade na cestu, všetko by malo byť v poriadku.
Ak máte na čelnom skle staré a neplatné diaľničné nálepky, dajte si ich dole. Mohli by ste dostať pokutu až 33 eur. Toto je najvyššia možná pokuta za porušenia všetkých ustanovení novej vyhlášky. Pneumatiky
Na aute môžte používať len pneumatiky uvedené v technickom preukaze. Musia byť nahustené na tlak určený výrobcom vozidla a nesmú byť príliš poškodené na svojom obvode. Hĺbka hlavných drážok dezénu pneumatík má mať minimálne 1,6 mm pre "nezimné" pneumatiky a 3 mm na zimných.
Zaujímavosťou je nutnosť použiť nálepky pre zimné pneumatiky, ktoré sú určené na nižšiu rýchlosť, ako je konštrukčná rýchlosť vozidla.
§ 5, vyhláška č.
(4) Ak sa použijú zimné pneumatiky s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“ s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky. Kategóriu rýchlosti vozidla sa odporúča znížiť najviac o jednu rýchlostnú kategóriu nižšiu, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla. Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle napríklad palubným počítačom.
Novou vyhláškou sa obmedzuje aj použitie protektorovaných a svojpomocne opravovaných pneumatík rôznymi sadami na opravu. Svietidlá
Ďalšou úpravou je zákaz použitia iných svietidiel na vozidle, než sú tie, ktoré sú predpísané a povolené pre daný druh a kategóriu vozidla. To znamená, že rôzne doplnkové svietidlá, žiarovky, ktoré nie sú pre dané auto schválené, už nebudú môcť byť použité. Týka sa to najmä tuningu a napríklad aj zmien klasických svetlometov na LED alebo Xenóny.
Výnimku majú vozidlá záchranných zložiek, taxíky, autoškoly a vozidlá hromadnej dopravy. Aj tam je však výnimka presne špecifikovaná.
§ 7, vyhláška č.
(2) Iné svetelné zariadenia, ako sú predpísané a povolené pre daný druh a kategóriu vozidla, v predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla, alebo ktoré sú povolené ďalej podľa odsekov 3 až 9, nesmú byť na vozidle umiestnené. Za svetelné zariadenia podľa tohto paragrafu sa nepovažujú zadná tabuľka s evidenčným číslom vyžarujúca svetlo pri zapnutom osvetlení vozidla) a systém osvetlenia vnútorného priestoru autobusov vozidiel kategórie M2 a M3 podľa osobitného predpisu alebo podľa predpisu EHK č. 107. Majáky
Oranžové majáky už od piatka 20. novembra nebude môcť používať hocikto. Len vozidlá, ktoré by sa vymykali štandardom (hmotnosť, rozmery, príliš pomalé) alebo ak sú to vozidlá, ktoré "pracujú za jazdy" a ďalšie, ktoré sú vymenované vo vyhláške.
Majáky už majú jasné pravidlá umiestňovania na vozidlách. Na to, aby majáky mohli byť chápané ako zvláštne výstražné svietidlá, musia byť umiestnené na najvyššom mieste vozidla. Na osobných autách teda na streche.
Majáky môžu byť aj iných miestach. Ak však nebudú na streche, ostatné nebudú môcť byť chápané ako výstražné svetlá a potom ani vozidlá, ktoré ich majú zapnuté ako autá s právom prednostnej jazdy.
Keďže však zákon, pre ktorý bola vyhláška vytvorená sa nevzťahuje na ministerstvá vnútra a obrany, na políciu a záchranárov, tak sa väčšina majákov "jazdiacich" po Slovensku môže používať akokoľvek.
Mimochodom, húkačky k majákom budú celkom hlučné. Vyhláška stanovuje ich hlasitosť minimálne na úrovni 105 decibelov. Ďalšie novinky
Nákladné autá a autobusy budú musieť povinne vydávať zvuk pri cúvaní. Výstražne a prerušovane. Tento zvuk by však nemal byť hlasnejší ako 118 dB. Niektoré nákladiaky to už majú namontované. Tie, ktoré budú prihlásené od 1.7.2010 to však budú musieť mať povinne. Neplatí to len pre autá prihlásené prvýkrát do evidencie do 31.12.1999.
Nadrozmerná doprava bude musieť byť po novom sprevádzaná dvomi vozidlami - jedným vpredu a druhým vzadu. Len na diaľniciach a rýchlostných cestách bude stačiť jedno sprievodné auto vzadu.
A ak by pri nadrozmernej preprave malo dôjsť k obmedzeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky, prípadne obmedzeniu cestnej premávky, vozidlo alebo jazdná súprava musia byť sprevádzané policajnými sprievodnými vozidlami vybavenými zvláštnymi výstražnými svietidlami
Vyhláška tiež v rámci povinnej výbavy presne určuje, že vodiči z iných štátov musia mať autolekárničku vybavenú tak, ako to určujú právne predpisy štátu, kde je vozidlo evidované.
V rámci povinnej výbavy už nebudete musieť mať náhradné žiarovky a poistky. A ak máte kolesá, ktoré po defekte zvládnu dojazd do cieľa s tým, že vám auto oznámi defekt, alebo ak máte v aute súpravu na bezmontážnu opravu pneumatiky, z povinnej výbavy si môžete vyškrtnúť aj rezervné koleso.
Vyhláška definuje aj to, čo je musí mať bicykel, aby mohol ísť na cesty. A takisto je jasné, čo je to ochranná prilba pre motorkárov, cyklistov a kolobežkárov. Takže sa už ako ochranná prilba pre cyklistov nebude môcť chápať hrniec na hlave.
_________________ MY EX CAR:Renault Clio 1,9D MIRAGE MY CAR :Renault Scenic 1,6 16V
|