Renault fórum

Renault forum a Renault klub Slovensko
Práve je 05 Dec 2024 04:10

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Solárne elektrárne na dom
Lacné baterie do notebooku



Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 3 ] 
Autor Správa
 Predmet príspevku: Štvortaktný spaľovací motor
OdoslaťOdoslané: 29 Nov 2009 17:01 
Neprítomný
Administrátor
Administrátor
Obrázok používateľa

Založený: 11 Aug 2009 21:23
Príspevky: 770
Bydlisko: Vrable
AUTO: mazda zatiaľ
Štvortaktný spaľovací motor (iné názvy: štvortaktný motor, štvordobový spaľovací motor, štvordobový motor) je motor pracujúci na štyri doby (takty). Podľa spôsobu zapálenia zmesi sa pracovné cykly mierne odlišujú pre zážihový a vznetový motor.

Pracovný cyklus zážihového štvortaktného motora
1. nasávanie - pri pohybe piesta nadol sa plní valec cez nasávací kanál popri otvorenom ventile (alebo viac ventilov) zmesou vzduchu a paliva (Pre motory s s priamym vstrekom paliva - GDI (Gasoline Direct Injection) sa nasáva čistý vzduch)
2. kompresia (stláčanie) - valec pri pohybe nahor stláča pracovnú náplň. (Pri GDI sa v tomto takte vstrekne palivo)
Tesne pred koncom zdvihu preskočí iskra a zapáli pracovnú náplň
3. spaľovanie a expanzia - stlačená zmes paliva a vzduchu horením expanduje a tlačí piest nadol
4. výfuk - spaliny sú vytláčané piestom z valca do výfukového potrubia cez výfukový kanál (ventily)
Obrázok

Pracovný cyklus vznetového štvortaktného motora
1. nasávanie - pri pohybe piesta nadol sa plní valec cez nasávací ventil vzduchom
2. kompresia (stláčanie) - valec pri pohybe nahor stláča vzduch
Tesne pred koncom zdvihu sa vstrekne palivo, ktoré sa v horúcom stlačenom vzduchu vznieti
3. spaľovanie a expanzia - stlačená zmes paliva a vzduchu horením expanduje a tlačí piest nadol
4. výfuk - spaliny sú vytláčané piestom z valca do výfukového potrubia cez výfukový ventil


Hore
 Profil Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mailovú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Štvortaktný spaľovací motor
OdoslaťOdoslané: 09 Dec 2009 13:34 
Neprítomný
Administrátor
Administrátor
Obrázok používateľa

Založený: 23 Sep 2009 22:11
Príspevky: 3024
Bydlisko: kúsok od Trnavy
AUTO: Clio II 1,4 Extréme, automat
spam: Nie
Dovolím si uvedený článok trochu doplniť a upresniť.
Používa sa viacero spôsobov prípravy zmesi benzínových motorov.
1 - karburátor: zmes paliva a vzduchu je zniešavaná v karburátore a takto pripravená je nasávaná do spaľovacieho priestoru. Palivo je strhávané prúdom vzduchu z beztlakového zásobníka
2 - jednobodové vstrekovanie: (monopoint) je v podstate ako karburátor ale palivo je vstrekované pod nízkym tlakom do sacieho potrubia
3 - viacbodové nepriame vstrekovanie: (multipoint) kde je palivo dopravované z tlakového zásobníka (palivová rampa) k jednotlivým vstrekovačom ktoré sú v sacom potrubí pred sacím ventilom. Tu ešte rozlišujeme vstrekovanie:
3a - s kontinuálnym vstrekom kedy palivo z trysky prúdi stále, mení sa iba jeho množstvo a hromadí sa pred sacím ventilom do jeho otvorenia keď je spolu so vzduchom nasaté do motora. Klasickým zástupcom je Bosch K-Jetronik.
3b - s elektronicky riadením vstrekovaním kedy je otvorenie vstrekovača riadené elektronicky. Najčastejšie je palivo vstrekované tesne pred a počas otvorenia sacieho ventilu. Staršie prevedenia boli riešené tak že všetky vstrekovače vstrekovali naraz pre všetky valce, takže dávka paliva bola rozložená do niekoľkých dávok. Pri novších už bol rozlíšený takt motora a vstrekovače fungovali nezávisle.
4 - priame vstrekovanie: (GDI, FSI) pri ktorom je vstrekovač umiestnený priamo do spaľovacieho priestoru ako pri naftových motoroch a funguje obdobným spôsobom.

Pri naftových motoroch sú iba dva druhy vstrekovania:
1 - nepriame vstrekovanie: kedy je vstrekovač nasmerovaný do vírivej komôrky. Je to komôrka guľového tvaru umiestnená v hlave motora a otvorom spojená s priestorom nad piestom. Vzduch je piestom vtlačený do tejto komôrky a tu sa doň vstrekne palivo. Horením vznikajúce plyny prechádzajú otvorom komôrky do valca a tlačia piest. Výhodou takéto vstrekovania je mäkký, pružný chod motora a nízke nároky na tvar piestu. Ovšem má i nevýhody v dlhom priebehu spaľovania čo znemožňuje dosahovanie vyžších otáčok a v nekvalitnom spaľovaní.
2 - priame vstrekovanie: vtedy je vstrekovač umiestnený priamo do valca a spaľovací priestor je vytvarovaný v dne piestu. Táto konštrukcia je v súčasnosti temer jediná používaná hlavne z dôvodu že umožňuje lepšie riadenie spaľovania napríklad rozdelením množstva paliva do viacerých rôzne veľkých dávok a vznikajúce plyny pôsobia priamo na piest čo zase umožňuje dosahovanie vyšších otáčok.

...vieme ako funguje štvortakný motor, prípravu zmesi... dáme na budúce rozvodový mechanizmus, chladenie alebo mazanie ? :-D


Naposledy upravil pastorek dňa 10 Dec 2009 01:24, celkovo upravené 1 krát.

Hore
 Profil Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mailovú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Štvortaktný spaľovací motor
OdoslaťOdoslané: 09 Dec 2009 22:07 
Neprítomný
Administrátor
Administrátor
Obrázok používateľa

Založený: 11 Aug 2009 21:23
Príspevky: 770
Bydlisko: Vrable
AUTO: mazda zatiaľ
No niečo dáme... <a>


Hore
 Profil Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mailovú správu  
 
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 3 ] 

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na:  
cron



partneri

©renaultforum, Powered by phpBB ©